ارتودنسی
عمومی
ارتودنسی
نوشته شده توسط tarANEH در ساعت 9:21


ارتودنسی یکی از شاخه ها و تخصص های دندانپزشکی است. دندانپزشکان در این تخصص به درمان ناهماهنگی فک و ناهماهنگی دندان می پردازند که به آن مال اکلوژن نیز گفته می شود.

ارتودنسی علاوه بر بهبود عملکرد دهان و دندان، به بهبود ظاهر صورت نیز کمک می کند و متخصص ارتودنسی بر اساس شرایط و نیاز هر فرد، درمان لازم را انجام می دهد.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی چیست؟ در پاسخ به این سوال، ارتودنسی دندان یکی از تخصص های دندانپزشکی است که در آن به تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری ها، ناهنجاری ها و ناهنجاری های دندان ها و فک ها می پردازد و با صاف و صاف کردن دندان ها باعث بهبود طرح لبخند، سلامت و سلامت دهان و دندان می شود. زیبایی دندان ها و در نهایت مردم.

دندانپزشکی یکی از قدیمی ترین شاخه های دندانپزشکی است و از سال ها قبل نمونه های زیادی از توانایی افراد در ترمیم دندان ها با استفاده از تکنیک های مختلف وجود دارد.

درمان ارتودنسی شامل چه درمان هایی است؟

متخصصین ارتودنسی از ارتودنسی برای درمان انواع مشکلات بیمار و مراجعه کننده استفاده می کنند. شامل:

فاصله بین دندان ها را از بین ببرید

تراز بالای و نوک دندان ها

رفع مشکل کجی دندان

بهبود توانایی گفتار یا جویدن

بهبود سلامت طولانی مدت لثه و دندان

جلوگیری از ساییدگی یا آسیب بیش از حد و طولانی مدت به دندان ها

درمان مشکلات مربوط به گاز گرفتن یا روی هم افتادن دندان ها

درمان و رفع مشکلات مربوط به ناهماهنگی فک بالا و پایین

روش های درمانی مورد استفاده توسط متخصص می تواند ظاهر دندان ها را بهبود بخشد و سلامت آنها را تضمین کند. متخصص ارتودنسی برای رسیدن به اهداف مورد نظر شما از انواع روش ها و ابزارهای ارتودنسی دندان استفاده می کند که در مقالات زیر با آنها آشنا خواهید شد.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟

درمان های ارتودنسی دندان برای تمامی افرادی که دارای نامنظمی و عدم هماهنگی در دندان ها و فک هستند و یا به اصطلاح مال اکلوژن دارند لازم است. انجام می دهند. در مال اکلوژن دندان ها کج هستند و موقعیت نامناسبی پیدا می کنند.

مال اکلوژن یک بیماری نیست و بر سلامت جسمانی تأثیر نمی گذارد. این حالت تغییر در موقعیت طبیعی دندان ها است. با این حال، اگرچه این بیماری به عنوان یک بیماری در نظر گرفته نمی شود، اما می تواند ظاهر صورت و دندان ها را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به احساس شرم، اعتماد به نفس پایین و حتی افسردگی شود یا بر توانایی خوردن و صحبت کردن تأثیر بگذارد.

به طور کلی، افرادی که مشکلات زیر را دارند ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشند.

دندان های جلو

نامرتب دندان ها و شلوغی

دندان نهفته

من آن را نامتقارن نگه می دارم

دندان های فک بالا که گاز می گیرند یا گاز می گیرند (اوربایت)

ساقه معکوس

اپن بایت

زیر بایت

نیش صلیب

فضاها

انواع ارتودنسی دندان

انواع مختلفی از ارتودنسی ها وجود دارد که دارای بخش های مختلفی هستند، اما برای درک بهتر آنها را در اینجا بر اساس نوع تجهیزات و عملکرد آنها تقسیم بندی می کنیم. به طور کلی ارتودنسی به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم می شود.

1- ارتودنسی دائمی

در این نوع درمان ارتودنسی از تجهیزات ویژه ای به صورت دائمی برای تراز کردن دندان ها برای مدت طولانی استفاده می شود. در تمام طول درمان، این ابزارها باید در دهان باشند و به هیچ وجه (به جز زیر نظر دندانپزشک) نباید خارج شوند.

این روش معمولا برای افرادی استفاده می شود که شرایط پیچیده دندانی دارند و بیمار باید ماهی یک بار به متخصص مراجعه کند تا پلاک ها بر اساس روند بهبودی تنظیم و فیکس شوند.

انواع قالب گیری تزریقی

دندان های خم شده با بریس (براکت و سیم) که به روش سنتی و مرسوم می باشد انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع عمل و روش به شرح زیر تقسیم بندی می شوند:

بریس های فلزی: این یکی از رایج ترین انواع بریس های ثابت است

ارتودنسی سرامیکی: که در آن از براکت سرامیکی استفاده می شود.

بریس های زبانی یا پشتی: جایی است که سیم ها و بریس ها در پشت دندان ها قرار می گیرند و قابل مشاهده نیستند. اما این روش برای مشکلات ساده کار می کند.

ارتودنسی دیمون: در ارتودنسی دیمون از براکت هایی استفاده می شود که می توانند باز و بسته شوند.

2- ارتودنسی متحرک

در این روش از دستگاه های ارتودنسی استفاده می شود که برای مدت طولانی و تا پایان درمان نیازی به قرار دادن آنها در حفره دهان نیست. این وسایل باید تقریباً 22 ساعت در روز در دهان قرار گیرند.

در این روش از دندان‌های بالا و پایین قالب گرفته می‌شود و در نهایت پلاکی برای دندان‌ها ساخته می‌شود که در مواقعی که احساس ناراحتی می‌کنید می‌توان آن را از دهان خارج کرد. انواع مختلفی از این نوع درمان ارتودنسی وجود دارد:

انواع ارتودنسی متحرک

چهار نوع ابزار در دسته ارتوپدی سیار قرار می گیرند:

بریس های نامرئی: ترازهای شفاف یکی از محبوب ترین انواع بریس های متحرک هستند زیرا تمام پلاک ها بی رنگ هستند.

ارتودنسی متحرک Z Spring: برای جابجایی دندان های عقب رفته استفاده می شود.

برش های هاولی: برای جمع کردن دندان های فک بالا که بیش از حد جلو هستند.

نگهدارنده: نگهدارنده ارتودنسی برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها پس از پایان درمان استفاده می شود.

ویژگی های دستگاه های ارتودنسی متحرک

اگرچه آنها به اندازه براکت ها قوی نیستند و ممکن است به اندازه کافی مؤثر نباشند، برخی از انواع پروتزهای متحرک می توانند به آرامی حرکت کنند و یک یا چند دندان را تراز کنند.

معمولاً عوارض جانبی ندارند یا حداقل عوارض جانبی دارند.

توانایی بیرون آوردن آنها از دهان، به خصوص اگر هنگام غذا خوردن احساس درد می کنید

اگر به درستی از آنها مراقبت نشود، مستعد عفونت لثه هستند.

ابزار ارتودنسی دندان

ارتودنتیست ها اغلب از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. به طور کلی لوازم و دستگاه های ارتودنسی را می توان به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم کرد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

1- لوازم ارتودنسی ثابت ( لوازم ثابت )

این ابزارها ماشین ها و ابزارهای معمولی هستند که در استفاده از مجسمه ها استفاده می شوند. در صورتی که صحت فرآیند و نیاز به بررسی اطلاعات در دستور کار باشد، متخصصان با استفاده از ابزارها مشکل نامرتبی دندان های مشتریان خود را حل می کنند.

ابزار ارتودنسی

نمونه هایی از دستگاه ها و دستگاه های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

یک قاشق

این ابزار ثابت شامل موارد زیر است

باند

گیره

سیم

باندها حلقه هایی هستند که معمولاً در اطراف دندان قرار می گیرند و به عنوان لنگر برای بریس ها عمل می کنند. این ابزارها با استفاده از مواد مخصوص به دندان ها متصل می شوند. بر خلاف باندی که به دندان‌های عقبی متصل می‌شود، بریس‌ها معمولاً روی دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند. همچنین سیم ها به صورت قوس از میان براکت ها عبور کرده و به نوارها ثابت یا متصل می شوند. با کشیده شدن سیم، دندان ها فشار را احساس می کنند و به مرور زمان دندان ها به تراز و موقعیت مطلوب مورد نظر متخصص ارتودنسی می رسند.

افرادی که از این دستگاه ها برای بستن دندان های خود استفاده می کنند باید به طور منظم و ماهانه به دندانپزشک مراجعه کنند تا بریس ها را تحت نظر داشته باشند یا سفت کنند.

آتل دندان

مدیر منطقه ثابت

همانطور که می دانید کودکان تا سن خاصی دندان های شیری دارند. هنگامی که دندان شیری می افتد، دندان های مجاور به احتمال زیاد به داخل فضا حرکت می کنند و فضای دندان اصلی را که باید فضا را پر کند کاهش می دهد. متخصص ارتودنسی از یک نگهدارنده فضای ثابت استفاده می کند تا فضا را تا زمانی که دندان اصلی رشد کند و کجی نداشته باشد حفظ کند.

 

بیشتر بخوانید: https://payju.ir/content/متخصص-ارتودنسی-شیراز 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: